- Acest eveniment a trecut.
Noutati privind reglementarea standardelor de control intern managerial in entitatile publice si solutii practice de implementare
Detalii Curs
Lector: SPECIALIST IN CONTROL, AUDIT SI MANAGEMENTUL RISCULUI
INSCRIERILE se fac in baza formularului de participare solicitat la tel: 031- 4250704 sau adresa de mail: office@atctraining.ro .
COORDONATOR CURS: GABRIELA BANUT: 0729.995.614
Tematica
GRUP TINTA:
Cursul se adreseaza atat personalului cu functii de conducere, cat si celui de executie din cadrul entitatilor publice, avand drept scop furnizarea competentelor necesare proiectarii, implementarii si mentinerii unui sistem de control intern/managerial modern si ,,inteligent”, adaptat specificului entitatii publice.
DESCRIEREA CURSULUI:
Cursul isi propune ca, pornind de la delimitarea principalelor concepte teoretice, a cadrului general si a standardelor de control intern/managerial, prin intermediul exemplelor, studiilor de caz si a principalelor elemente practice specifice implementarii (documente, microstructuri functionale etc.), sa furnizeze participantilor instrumentele necesare implementarii unui sistem de control intern/managerial suplu si debirocratizat, care permite conducerii entitatii publice sa ,,controleze” mai putin, insa sa ,,detina controlul” functionarii acesteia.
Tematica:
Organizarea sistemului de control intern/managerial
– modificarile aduse Codului controlului intern/managerial prin Ordinul Secretarului General al Guvernului nr. 200/2016
– matricea de corespondenta a noilor 16 standarde de control intern/managerial cu cele 25 de standarde vechi
– responsabilitatile conducatorilor entitatilor publice in domeniul controlului intern/managerial prevazute in Codul controlului intern/managerial aprobat prin Ordinul Secretariatului General al Guvernului nr. 400/2015
– motive pentru care controlul intern/managerial trebuie sa reprezinte o preocupare a managementului. Cum poate ajuta sistemul de control intern managerii din entitatile publice pentru cresterea gradului de respectare a cadrului legal si reducerea riscului de eroare a angajatilor.
– organizarea si functionarea comisiei constituite pentru monitorizarea, coordonarea si indrumarea metodologica a implementarii si dezvoltarii sistemului de control intern/managerial in entitate. Solutii privind organizarea. Documente minimale privind functionarea comisiei. Erori posibile privind organizarea si functionarea comisiei.
– planificarea activitatilor pentru implementarea sistemului de control intern/managerial in entitate. Model de program pentru dezvoltarea sistemului de control intern/managerial. Erori posibile privind elaborarea programului pentru dezvoltarea sistemului de control intern/managerial.
Aspecte practice privind implementarea standardelor de control intern/managerial
– ce cuprinde si cum trebuie abordat un standard de control intern/managerial in vederea implementarii
– prezentarea succinta a fiecarui standard, documente si structuri functionale minimale privind implementarea acestora
– modificarile aduse standardelor prin Ordinul Secretarului General al Guvernului nr. 200/2016
– cum raspundem la cele trei intrebari aferente fiecarui standard din chestionarul de autoevaluare si cum justificam raspunsul (model de completare a chestionarului pentru o entitate publica)
– aspecte practice privind activitatea de autoevaluare si intocmirea documentelor specifice de raportare in domeniul controlului intern/managerial
Implementarea Standardului 1 – Etica si integritatea
– activitati pe care trebuie sa le efectueze conducerea entitatii publice pentru a asigura un climat etic in cadrul organizatiilor.
– elaborarea politicilor si procedurilor privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea si raportarea fraudelor, actelor de coruptie si semnalarea neregularitatilor
– exemple de politici si proceduri privind etica si integritatea
Implementarea Standardului 2 – Atributii, functii, sarcini
– intocmirea si actualizarea documentului privind misiunea entitatii
– cum trebuie elaborat corect un regulament de organizare si functionare
– care sunt diferentele intre regulamentul de organizare si functionare si regulamentul de ordine interioara
– cum se formuleaza obiectivele postului? Care este legatura intre obiectivele entitatii, obiectivele specifice ale microstructurilor organizatorice si fisele postului?
– erori privind elaborarea fiselor postului. Cand fisa postului este clara si permite evaluarea obiectiva a angajatului?
Implementarea Standardului 3 – Competenta, performanta
– evaluarea performantelor profesionale ale angajatilor pe baza obiectivelor anuale individuale
– elaborarea planului de pregatire profesionala
– definirea cunostintelor si deprinderilor pentru posturi.
Implementarea Standardului 4 – Structura organizatorica
– solutii posibile privind analiza periodica a gradului de adaptabilitate a structurii organizatorice
– realizarea delegarii in sens restrans si in sens larg
– erori privind delegarea.
Implementarea Standardului 5 – Obiective
– definirea obiectivelor generale si specifice
– tehnici de imbunatatire a obiectivelor pentru a deveni ”SMART”
– exemple de obiective in domeniul resurselor umane, salarizarii, contabilitatii, achizitii etc.
– principalele deficiente si erori posibile in definirea obiectivelor.
– stabilirea ipotezelor de planificare
– exemple privind definirea ipotezelor si reevaluarea obiectivelor
– legatura intre ipoteze si obiective
– diferente intre ipoteze si riscuri
– cum si cand trebuie reevaluate ipotezele.
Implementarea Standardului 6 – Planificarea
– modele de planuri
– erori privind planificarea.
Implementarea Standardului 7 – Monitorizarea performantelor
– stabilirea indicatorilor de performanta
– lista de indicatori in domeniul resurselor umane, salarizarii, contabilitatii, achizitii etc.
– evaluarea calitatii indicatorilor de monitorizare a performantelor
– implementarea unui sistem coerent de monitorizare a performantelor in entitate
– exemplu de procedura operationala privind monitorizarea performantelor
– deficiente si erori posibile privind monitorizarea performantelor.
Implementarea Standardului 8 – Managementul riscului
– documente privind implementarea managementului riscului
– strategia privind riscul a entitatii
– identificarea riscurilor semnificative ale entitatii
– catalog de riscuri pe domenii cu exemple de riscuri
– cum se verifica daca un enunt reprezinta un risc
– de ce este importanta stabilirea cauzelor care pot conduce la aparitia riscului.
– formularea riscurilor in consens cu buna practica in domeniu
– stabilirea limitei acceptabile a riscului
– de ce nu trebuie sa ne fie frica de risc? De ce trebuie sa lucram cu riscul?
– evaluarea si prioritizarea riscurilor
– tehnici de evaluare a riscurilor
– cum trebuie aleasa scara de evaluare a riscurilor
– gestionarea riscurilor
– model pentru elaborarea registrului de riscuri
– planuri pentru implementarea masurilor de gestionare a riscurilor
Modificarile aduse Standardului 8 – Managementul riscului prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 200/2016
– modificarile privind organizarea procesului de managementului riscului
– Echipa de gestionare a riscurilor (EGR): aspecte practice privind constituirea, atributiile, conducerea si functionarea
– responsabilitatile presedintelui, secretarului si membrilor EGR
– documente specifice organizarii si functionarii EGR
– organizarea si desfasurarea managementului riscului la nivelul compartimentelor; responsabilitati ale conducatorilor de compartimente si ale responsabililor cu riscurile
– responsabilitatile comisiei de monitorizare in ceea ce priveste managementul riscului
– documente specifice organizarii, exercitarii si monitorizarii managementului riscului
Implementarea Standardului 9 – Proceduri
– de ce trebuie sa evitam elaborarea de proceduri care nu sunt aplicate?
– avantajele elaborarii si aplicarii procedurilor operationale
– riscurile neaplicarii procedurilor operationale
– cum se elaboreaza o procedura si schema de elaborare/actualizare a procedurilor
– aplicarea de masuri de control compensatorii in absenta instrumentelor de control asteptate.
Implementarea Standardului 10 – Supravegherea
– solutii privind realizarea de catre conducerea entitatii a unei bune supravegheri a activitatilor entitatii publice
Implementarea Standardului 11 – Continuitatea activitatii
– situatii generatoare de discontinuitati
– exemplu de plan de continuitate a activitatii.
Implementarea Standardului 12 – Continuitatea activitatii
– situatii generatoare de discontinuitati
– exemplu de plan de continuitate a activitatii.
Implementarea Standardului 13 – Gestionarea documentelor
– proceduri privind inegistrarea, expedierea, redactarea, clasificarea, indosarierea, protejarea si pastrarea documentelor
– arhivarea documentelor si masurile de securitate
– gestionarea documentelor clasificate.
Implementarea Standardului 14 – Raportarea financiara si contabila
– responsabilitatile ordonatorilor de credite/conducatorilor entitatilor publice privind raportarea financiara si contabila
– responsabilitatile compartimentelor financiar-contabile
– politici si proceduri contabile
– exemple de controale contabile.
Implementarea Standardului 15 – Evaluarea sistemului de control intern/managerial
– activitati specifice evaluarii
– completarea situatiilor centralizatoare semestriale si anuale. Exemple
– elaborarea raportului anual
– autoevaluarea sistemului de control intern/managerial
– ghid de completare a chestionarului de autoevaluare
– model completat de chestionar de autoevaluare
Implementarea Standardului 16 – Auditul intern
– activitati specifice evaluarii
– completarea situatiilor centralizatoare semestriale si anuale. Exemple
Control birocratic vs. Control inteligent
– integrarea controlului intern/managerial in activitatile curente ale entitatii
– cum evitam birocratia si ce inseamna ,,controalele inteligente”
– diferente si evolutia de la ,,a controla” la ,,a detine controlul”
Dezbateri si studii de caz personalizate
– discutii libere pe subiectele propuse de participanti in legatura cu temele cursului;
– analiza si solutionarea problemelor practice propuse de participanti;
– dezbaterea studiilor de caz propuse de participanti.
Participantii la curs vor primi, in format electronic, urmatoarele modele de documente:
• Exemplu de program pentru dezvoltarea sistemului de control intern managerial
• Sinoptic al activitatilor ce trebuie efectuate in domeniul controlului intern managerial (activitatile ce trebuie efectuate pe fiecare standard, documente minimale, responsabilitati, termene, indicatori de performanta privind aceste activitati)
• Chestionar de autoevaluare a sistemului de control intern managerial completat
• Registru de riscuri completat, continand exemple de riscuri si modalitati de gestionare in diverse domenii (achizitii, resurse umane, control financiar preventiv propriu, audit intern, mentenanta, transport etc.)
• Exemplu practic de implementare a standardelor de control intern managerial la nivelul compartimentului de achizitii publice
• Atelier practic/Workshop pe domenii privind elaborarea obiectivelor generale, specifice, indicatorilor de monitorizare a performantelor, planurilor, riscurilor asociate obiectivelor si masurile de gestionare etc.
• Model de procedura operationala privind managementul riscului
• Model de procedura operationala privind gestionarea abaterilor
• Model de procedura operationala privind semnalarea neregularitatilor
• Model de procedura operationala privind monitorizarea performantelor
• Model de procedura operationala privind autoevaluarea sistemului de control intern managerial
Certificare
La sfarsitul sesiunii, in urma evaluarii, se acorda CERTIFICAT DE ABSOLVIRE pentru ocupatia MANAGER, COD COR 112029, insotit de supliment descriptiv in care sunt inscrise competentele dobandite. Certificatele sunt eliberate in conformitate cu prevederile O.G. 129/2000 republicata.
Taxa Turistica
- Taxa De Servicii Turistice 1 – 950 de lei (cazare in regim single si pensiune completa participant – 4 zile/ 3 nopti. Cazare si mic dejun insotitor incluse!)
- Taxa De Servicii Turistice 2 – 1150 de lei (cazare in regim double si pensiune completa participant si insotitor– 4 zile/ 3 nopti)
Taxa Participare
o Taxa De Instruire 1 – 750 lei / participant. Include suportul de curs pe USB – Business Card- 8 GB ).
o Taxa De Instruire 2 – 990 lei / participant. Include suportul de curs pe tableta 3 G – telefon ).
IMPORTANT!
La 4 persoane participante din cadrul aceleiasi institutii/organizatii, ATC training va asigura a 5 -a taxa de instruire cu suport de curs în format electronic pe stick USB, GRATUIT ! (4 +1 GRATIS) .
Detalii Inscriere
INSCRIERILE se fac in baza formularului de participare solicitat la tel: 031- 4250704 sau adresa de mail: office@atctraining.ro .
COORDONATOR CURS: GABRIELA BANUT: 0729.995.614
Echipa ATC Training va multumeste si va asteapta la curs!
Eveniment Navigation
SC ATC & IT SOLUTIONS SRL
CUI RO 18150086 , J40/19599/2005,BUCUREȘTI, SECTOR 2, BDUL. PIERRE DE COUBERTIN, NR. 3-5, SECTOR 2
RO76BRDE426SV49936904260 , BANCA BRD SUC. DELFINULUI